Friday, June 09, 2006



صحبت دوستانه

نوشته : آراز عاشوری

روش كار و نوع برخورد به موضوع بحث، ميزان سلامتی و نتيجه بخشی روند بحث را تعيين و مشخص ميكند و كاربرد قدرت عقلائی همراه با گزينش تجارب و بازسازی آن در اهداف معين، روند تحول در آن راستا را هموار كرده، زمينه های عينی و ذهنی برای گذار به مرحله ای بالاتر را پايه ريزی ميكند.ر
علم كاربرد روشهای منظم پژوهش ، تفكر نظری و ارزيابی منطقی استدلالها، از جمله راهكارهای علمی برای توسعة مجموعه ای از آگاهيها در باره موضوع خاصی هستند.ر
حال اگر ما با تكيه بر اين قاعده، به چگونگي برخوردهاي خود به مباحث مطروحه اي كه تا كنون صورت گرفته و يا مطرح ميشوند بنگریم، خواهيم توانست علل كوتاه قد بودن ارتفاع انديشه ها و عدم گسترش انشعابات فكري در آن راستا را بطوري منطقي توضيح دهيم.ر
اگر ما بدوراز غرضهاي شخصي و با بكارگيري ارزشهاي تكامل بخش فكري، نگاهی به نوع و چگونگي برخورد روشنفكران اين جامعه به مجموعة مباحث و طرحهاي پيشنهاد شده در سايتهاي اينترنتي تركمني بياندازيم، قريب باتفاق برخوردها بروشني نمايانگرآن نوع سمتگيريهايي هستند كه برخلاف ادعاي بسياري از روشنفكران مبني بر اعتقاد به توسعة مجموعه اي از آگاهيها در ميان جامعة تركمنها،عملا با گزينش سياست سكوت از يكطرف دايرة بحثها را تنگتر و تنگتر نموده و از طرفي ديگر با برخوردهاي كينه توزانه و ناسالم فضاي سازنده و سالم تبادل نظر را بيش از پيش تخريب و از بين ميبرند كه خود حكايت از دردي عميق و تاريخي دارد.ر
براي حقانيت اين ادعا ميتوان به دوبرخورد اين نيروها اشاره كرد كه يكي مربوط به " طرح پيشنهادي نشرية گنگش مبني بر همايش فكري پيرامون مهمترين مسائل اين جامعه " ميشود كه در اينمورد عليرغم اينكه همگي اين نيروها خود را حامي و سردمدار پيشبرد سياست همكاريهاي گسترده معرفي كرده و ميكنند بجز حمايت كتبي يكي از برادران كه در سايت " www.turkmensahra.org " بچاپ رسيده بود از طرف هيچ گروه و يا نيرويي هيچگونه عكس العمل حمايتگرانه ای صورت نگرفت و اين پيشنهاد بدون برخوردی استدلال گرانه در تأييد و يا رد آن به باد فراموشی سپرده شد.ر
علاوه بر اين نوع برخوردها باز ميتوان به نوشتة " آقای تورانلی " تحت عنوان " هويت ملی يا توهين ملی " اشاره نمود كه علي رغم اعتراضات شايان توجه نيروهای روشنفكر تركمن به اين شيوة برخورد، متاسفانه نتوانست صحبتهای اعتراض آميز از در چهارخانة اطاقهای دربسته و مجالس خصوصي به بيرون درز بكنندر.ر
علاوه بر اينها موضع ما تركمنها در مقابل سياست " رفراندوم " و "جنبش گستردة دانشجويی" در ايران و يا پلاتفرم" جمهوری خواهان " از هر نوعش چه بود؟ آيا بغير از اين بود كه با گزينش سياست سكوت و دوری جستن از هرگونه برخورد فعالی ادعای حق طلبی داشته ايم؟ ما بايد حق مان را در كجا و به چه طريقی جستجو بكنيم؟ درميان اختلافات خودمان و يا دردرون جنبشها واعتراضات سياسی؟
دوستان!ر
حق گرفتنی است نه دادنی. با ننه من غريبم بازی حقی عايد ما نخواهد شد.ر
البته در اينمورد ميتوان مثالهای فراوانی را برشمرد كه در آينده ودرجای خود به تک تک آنها اشاره خواهم نمود.ر
در اينگونه حركتها آنچه که بيش از همه ما را به فكر فرو ميبرد اين است كه ما ميخواهيم به كجا برويم و به چه منظوری؟ واقعاً اگر ما چنان رسالتی را برای خودمان نمي بينيم برای چه فرياد ميزنيم و به سر و كله همديگر ميپريم؟ آيا بجای آن بهتر نبود که خودمان را به گوشه ای بكشيم و به كار و زندگی عادی خودمان برسيم؟ حداقل از اینراه ضرر و زيان كمتری متوجه مردم و جامعه تركمنها بطور عام و روشنفكران آن بطور خاص میگردد. پس كدام مفروضات نامرئی نيروی ما را بطرفی كه امر سازندگی با آن غريبه ميباشد سوق ميدهد؟
ميخواهم كمی خودمانی صحبت بكنم و نمی خواهم به سبك متداولی كه رو در واسيها و ملاحظه كاريها از جمله صفات بارز آن ميباشند به تراش اسطوره ها بپردازم و بدون هيچگونه علتی به تعريف و تمجيد از ديگران متوسل بشوم تا بدين وسيله ديگران به تشويق من بنشينند. ما بايد از جايی آغاز بكنيم و حرفهايمان را از آسمانهای دور خيالی به زمين بكشانيم.ر
ميخواهم صحبتم را با همين روز ملی و پرارزشمان يعنی سالگرد تولد شاعر،اديب و فيلسوف ملی مان ماغتئم قلی ادامه بدهم.ر
تا كنون ما بهمين مناسبت مراسم بسياری را برگزار كرديم که البته بنظر من اين گونه حركتها جای تحسين دارد. ولی اين امر نميتواند بدون عنصر بحث و بررسی، بخودی خود بمعنای ترويج و تبليغ فرهنگی باشد.ر
تا زمانی كه ما نتوانيم كنه مسائل و بنيانهای انديشه اين عالم را مورد بحث و بررسی قرار دهيم و تا زمانی كه نتوانيم ارزشهای نهفته در آن انديشه را در زندگی روزمره مان بكار گرفته و آنرا در افكارمان نهادينه بكنيم و تازمانی كه ما از آن انديشه بعنوان علم و معرفت استفاده نكنيم، نه تنها ما معتقدان واقعی فكر و انديشه ماغتئم قلی نيستيم، بلکه اينگونه شيوه كار چیزی جز استتار كردن كمبودهای فكری، اخلاقی و ... در پشت فرهنگ غنی ملی مان نیست.ر
از شما برادر و دوست گرامی ام كه اين نوشته را ميخوانی ميپرسم؛ چند نفر ميتواند يك شعر از اشعاراين شاعر ملی مان را بدون روخوانی برايمان بخواند؟ چند نفر ميتواند بطور مستدل وجه تمايز افکار ماغتئم قلی را با ديگر شاعران پرارزش ملی مان توضيح بدهد؟ چند نفر ميتواند بنيانهای فكری اين دانشمند را برايمان تشريح بكند؟ و ...؟ جوابشان را بخودتان محول ميكنم.ر
حقيقتاً چه كسی مدافع واقعی مردم تركمن است؟ كدام اعمال ما در جهت پرورش و رشد اين جامعه ميباشد؟
در خاتمه، اين بخش از نوشته ام را با شعری از يكی از برادرانم جمعبندی ميكنم.ر

نی لِسين

صحر ا ميزدا كؤپ حاديثا بوليپدير چا غا ، اِ نه اؤدلا رينا يانيپ دير
گؤزلر گؤريپ ، اول زماندان دؤشينيپ ماغتيم قلی ناصيحات لار يا زيپ دير
كيم اوقيپدير، كيم دوشينيپ يازيپدير كيم ايلی نينگ آجی سيرين بيليپ دير
دوشين مَني كعبه تاپان دوستلارا ماغتيم قلی نگ نا صيحاتی نی لِسين
شيله ياغدای ايلی ميزدن گئچيپ دور هر كيم بولسا بير طارا پا چا پيپ دور
ياغا سالان پيشمه چؤره ك پيشيپ دور هِر تاراپ دا بلبل سِسين ساچيپ دور
كيم ايلينی قارا تام دان آتيپ دور كيم اؤزينی هر كيم ليگه ساتيپ دور
اِ شيتمه يأن سسِسيز قالان دوستلارا ماغتيم قلی نگ نا صيحاتی نی لِسين
بارديم يانان دوستلاريمينگ ياننا با ستی منی اودلار توتان جاننا
توتدی منينگ بوزا دؤنِن اِليمی سالدی مِنی سِسيز قالان باغينا
سؤز لِر بيلِن هِر بير كيشين زار اِتدی هِر باقيشدا جان دؤره دی جانيما
ايل سؤزينی اشيت مِجِك دوستلارا ماغتيم قلی نگ ناصيحاتی نی لِسين

0 Comments:

Post a Comment

<< Home